هندریل شیشه ای

هندریل شیشه ای در یک نگاه

یکی از مصالح نوین در طراحی ساختمان‌ها و افزایش ایمنی در آن‌ها، هندریل‌های شیشه‌ای هستند. هندریل شیشه‌ای درواقع همان نرده یا حفاظ شیشه‌ای است که با هدف جلوگیری از سقوط افراد و اشیا از ارتفاع در راه پله‌ها، بالکن‌ها، تراس‌ها، پشت بام‌ها و حفاظت از هر محیط مرتفع دیگری نصب می‌شوند. این هندریل‌های شیشه‌ای از دو بخش اصلی هندریل و شیشه تشکیل می‌شود. هندریل‌های فلزی که برای نگه داشتن توسط افراد طراحی می‌شوند و شیشه‌هایی از جنس لمینت و سکوریت که نقش حفاظ را ایفا می‌کنند. این نرده های شیشه‌ای انواع مختلفی داشته و قوانین خاصی برای طراحی و نصب آن‌ها وجود دارد. برای آشنایی با انواع هندریل‌های شیشه‌ای، مزایای استفاده و عوامل موثر بر قیمت خرید آن‌ها با ما همراه باشید.

هندریل شیشه ای آلتین دکور

قیمت و خرید هندریل شیشه ای

عوامل متعددی در تعیین قیمت هندریل‌های شیشه‌ای تاثیرگذار هستند. در ابتدا باید متراژ محل مورد نظر را مشخص کنید. انتخاب طرح مورد استفاده نیز بسیار مهم و موثر در قیمت خرید هندریل شیشه‌ای است. البته زمانی که تصمیم به استفاده از این نوع نرده‌های شیشه‌ای دارید، بهتر است از یک مشاور خبره در این زمینه کمک بگیرید تا بهترین نوع و مدل را متناسب با فضای شما طراحی کند. تعیین قیمت واقعی براساس مدل انتخابی، خرید را برای شما آسان‌تر می‌کند. در این بخش به معرفی برخی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت هندریل‌های شیشه‌ای می‌پردازیم:

انتخاب نوع هندریل شیشه‌ای: هندریل‌ها در انواع مختلفی طراحی می‌شوند. فیکس پوینت یا دکمه‌ای، اسپیگات، کامپوننت، فریم لس، دفنی و …. مدل‌های هندریل‌های شیشه‌ای هستند که قیمت اجرای متفاوتی دارند. برای مثال کامپوننت یک مدل اقتصادی در بین هندریل‌های شیشه‌ای هستند و انواع اسپیگات و دکمه‌ای معمولا قیمت گران‌تری دارند.

نوع شیشه: با توجه به مقدار شیشه به کار رفته در هندریل‌های شیشه‌ای، تاثیر این آیتم روی قیمت تمام شده بسیار زیاد است. استفاده از شیشه‌های تک جداره یا دوجداره و جنس‌های مختلف شیشه از عوامل موثر در ثعیین قیمت هندریل‌های شیشه‌ای در پروژه شما هستند.

ارتفاع هندریل شیشه‌ای: عموما ارتفاع درنظر گرفته شده برای نصب هندریل‌ها بین 90 الی 120 سانتی‌متر است. اما شما می‌توانید با توجه به نیاز خود این ارتفاع را تغییر دهید. ارتفاع حفاظ در تعیین متراژ شیشه به کار رفته تاثیر زیادی دارد.

یراق آلات: برای نصب هندریل‌های شیشه‌ای به یراق آلات متفاوتی نیاز داریم. مهم‌ترین این یراق آلات عبارتنداز: پایه، بست و بلت که قیمت هر یک از آن‌ها در قیمت نهایی تاثیرگذار است.

کیفیت شیشه و یراق آلات: شیشه‌های به کار رفته در هندریل‌ها در کیفیت و جنس‌های مختلفی وجود دارند. ای شیشه ها از نظر شفافیت، صیقلی بودن و استحکام متفاوت‌اند. یراق‌آلات نیز جنس‌های مختلفی نظیر آلومینیوم یا استیل دارند. همه این عوامل در هزینه مورد نیاز شما برای نصب هندریل شیشه‌ای موثر هستند.

هندریل شیشه‌ای رنگی: اگر برای حفاظ‌های شیشه‌ای خود از شیشه‌های رنگی استفاده کنید، مجبور به پرداخت هزینه بیشتری خواهید بود. این شیشه‌های رنگی در استحکام کار تاثیری نداشته و متناسب با طرح دکوراسیون یا سلیقه شما انتخاب می‌شوند.

برای اطمینان از قیمت هندریل‌های شیشه‌ای باید با تامین‌کنندگان این نوع حفاظ‌ها تماس گرفته و پس از انتخاب طرح و آیتم های مربوط به آن، قیمت تمام شده پروژه برای شما مشخص شود. خرید این نوع حفاظ از شرکت‌های معتبر شما را از کیفیت کار انجام شده مطمئن می‌کند. از آنجایی که در نصب هندریل‌ها ایمنی اولویت بالایی دارد، از واگذاری کار به افراد متفرقه و بی‌تجربه بپرهیزید. عوامل ایمنی متفاوتی در اجرای هندریل‌ها باید در نظر گرفته شود، با برخی از این عوامل مهم که توسط تامین کنندگان و مجریان معتبر رعایت می‌شود، در ادامه مطالب آشنا می‌شویم. 

عوامل موثر بر ایمنی هندریل‌های شیشه‌ای

با توجه به محل‌هایی که هندریل‌های شیشه‌ای نصب می‌شوند، ایمنی آن‌ها بسیار مهم است. هندریل‌‌ها در ارتفاع‌ بلند، راه پله‌ها، اطراف استخرها و … نصب می‌شوند، از اینرو رعایت استانداردها در ساخت و نصب آن‌ها برای حفظ جان و سلامتی افراد الزامی است. از عوامل موثر بر ایمنی هندریل های شیشه‌ای عبارتنداز:

ضخامت شیشه هندریل: شیشه‌های مناسب با ضخامت بالا که از مقاومت زیادی در برابر فشار و ضربه برخوردار هستند، باید برای هندریل‌های شیشه‌ای انتخاب شوند.

ارتفاع مناسب برای نرده شیشه‌ای: ارتفاع استاندارد برای جلوگیری از افتادن افراد باید 90 الی 120 سانتی متر باشد. البته در برخی مواقع شما می‌توانید این ارتفاع را بیشتر هم در نظر بگیرید.

کیفیت اتصالات: کیفیت اتصالات هندریل‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. اتصالات ضعیف باعث نصب ناایمن هندریل‌های شیشه‌ای می‌شود.

نحوه نصب و اجرای هندریل‌های شیشه‌ای: اتصالات در هندریل‌ها باید بسیار دقیق و محکم نصب شوند. استحکام سطوحی که هندریل‌ها و اتصالات روی آن‌ها قرار می‌گیرد نیز باید کنترل شده تا از سست شدن و تخریب هندریل‌ها جلوگیری شود.

استفاده از افراد متخصص: نصب هندریل‌ها توسط افراد متخصص، ایمنی نصب را افزایش داده و از خسارات احتمالی می‌کاهد. چون این افراد از استانداردهای مربوط به قطعات و نصب هندریل اطلاع کافی داشته و حین اجرا آن‌ها را رعایت می‌کنند.

استانداردها و قوانین و مقررات نصب هندریل‌ها

رعایت استانداردها موجب افزایش ایمنی شده و ریسک بروز حوادث را کاهش می‌دهد. برای نصب هندریل‌ها نیز قوانین و مقرراتی وجود دارد که رعایت آن توسط طراحان، تولیدکنندگان و نصابان الزامی است. این استانداردها در الزامات عمومی ساختمان مصوب سال 1392 آورده شده است. در برخی از این استاندادهای مهم را در ادامه می‌خوانیم.

  • حداقل ارتفاع هندریل‌های شیشه‌ای 90 سانتی متر است. این ارتفاع استاندارد مانع پرت شدن کودکان و بزرگسالان از بلندی می‌شود. این ارتفاع در جان پناه‌ها به دلیل نصب روی دیوارها کم‌تر است.
  • حداقل اختلاف ارتفاع بین دو سطح اگر 70 سانتی متر باشد، طبق استاندارد نصب نرده یا حفاظ مانند هندریل‌های شیشه‌ای الزامی است.
  • پروفیل‌ها، بست‌ها و نگه دارنده‌های مورد استفاده در نصب هندریل شیشه‌ای نباید تیز باشد. تیزی در اجزای این حفاظ ها یم تواند باعث آسیب به افراد یا گیر کردن لباس‌ها به آن‌ها شود.
  • رنگ انتخابی برای هندریل‌ها باید متفاوت از سطح و قابل تشخیص باشد.
  • برای هندریل‌هایی که بین آن‌ها با حفاظ شیشه‌ای فاصله وجود دارد، حداقل فاصله برای قرار گرفتن دست بدون آسیب، 40 سانتی متر باشد.
  •  در نصب هندریل‌ها برای محیط‌های صنعتی باید به ویژگی‌های محیط نظیر وجود آلاینده‌ها، مواد شیمیایی، فشارها و ضربات توجه شود و نوع و جنس هندریل با توجه به این عوامل انتخاب شود.
  • نصب هندریل‌ها در ایستگاه‌های راه آهن، فرودگاه‌ها و … مطابق با قوانین این محیط‌ها تعیین می‌شود. ارتفاع و عرض هندریل، نوع و جنس یراق آلات، مقاومت‌ آن‌ها در برابر فشارها با توجه به میزان تردد و شرایط آب و هوایی محیط ازجمله موارد مهم در این مکان‌ها هستند.
  • بازرسی و نگهداری هندریل‌های شیشه ای به خصوص در محیط‌های شلوغ می تواند از آسیب‌های جدی جلوگیری کرده و هزینه نگهداری و تعمیر را کاهش دهد. بهتر است این کار هم مانند طراحی و نصب هندریل شیشه‌ای توسط متخصصان انجام شود.
هندریل شیشه ای آلتین دکور

هندریل شیشه ای مدرن

معماری مدرن به ایده‌های مدرن و جدید نیز احتیاج دارد. هندریل شیشه‌ای مدرن یکی از آیتم‌های نوین در طراحی ساختمان‌های امروزی است. هندریل یا نرده شیشه‌ای علاوه بر ایجاد جلوه‌ای زیبا در نما و دکوراسیون داخلی، معایب نرده‌های فلزی را نیز نخواهد داشت. این نرده‌ها به دلیل افزایش امنیت بسیار مورد توجه بوده و برای نصب در بالکن‌ها و راه‌پله‌ها بهترین گزینه محسوب می‌شوند. یکی دیگر از نکات مثبت استفاده از هندریل‌های شیشه‌ای در صنعت ساختمان‌سازی، افزایش نور و روشنایی طبیعی در فضای ساختمان است. این نرده‌ها نور را به راحتی از خود عبور داده و به دلیل شفافیت، نمای ساختمان را تحت‌الشعاع خود قرار نداده و بر زیبایی آن می‌افزایند. علاوه‌بر این مانعی برای دید افراد ایجاد نمی‌کنند، از این رو برای منازل ویلایی، بالکن ها و حفاظ استخرها گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

برخلاف تصوری که ممکن است اغلب افراد داشته باشند، هندریل‌های شیشه‌ای بسیار مقاوم بوده و بادوام هستند. عمر طولانی آن‌ها یکی دیگر از فاکتورهای انتخاب این نوع نرده‌های شیشه‌ای مدرن به شمار می رود. مقاومت بالا در برابر ضربات سنگین و نوسانات دمایی نیز از دیگر مزیت های استفاده از هندریل‌ها است. هندریل‌ها را اغلب در مراکز خرید مدرن، فرودگاه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، مجتمع‌های اداری، تجاری و تفریحی، استخرها، ویلاها، روف گاردن‌ها و حتی برج‌ها و ساختمان‌های مسکونی می‌توانید استفاده کنید. این نرده های مدرن را می‌توان برای راه پله‌ها، بالکن‌ها، تراس‌ها و پنجره‌های مرتفع به کار برد. استفاده از این نوع حفاظ یا نرده مزایا و معایبی دارد که سازندگان براساس نوع معماری و شرایط از یکی از انواع آن‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی مزایا و معایب هندریل‌های شیشه‌ای مدرن می‌پردازیم.

مزایای هندریل شیشه‌ای

استفاده از هندریل‌های شیشه‌ای برای بزرگ‌تر دیده شدن فضا بسیار متداول است. این هندریل‌های از جنس شیشه مانع دید نیستند، از اینرو نمایی دلباز را به بیننده ارائه می‌دهند. از اصول طراحی دکوراسیون مدرن، استفاده از نور طبیعی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. هندریل‌ها مانعی برای عبور نور نیستند و استفاده از آن‌ها منجر به روشنایی بیشتر در فضاهای داخلی و در نتیجه صرفه‌جویی بیشتر می‌شود. امنیت بالا برای جلوگیری از سقوط افراد در ارتفاع و استخرها و نیز مقاومت زیاد در برابر شکستن و آسیب دیدن به دلیل جنس مستحکم آن، از دیگر ویژگی‌های مهم هندریل‌های شیشه‌ای محسوب می‌شود. بالا بردن امنیت برای خانه‌ها و محیط‌هایی که محل تردد کودکان هستند نیز از مزایای مهم هندریل‌ها است. این محافظ‌های شیشه‌ای به دلیل ارتفاع مناسب و صیقلی بودن، مانع بالا رفتن کودکان می‌شوند. از دیگر مزایای هندریل‌های شیشه‌ای عبارتنداز:

  1. نصب سریع و آسان و بدون کثیف کاری در محل نصب
  2. قابل سفارش در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و متناسب با نوع دکوراسیون
  3. هزینه نگهداری بسیار کم نسبت به سایر نرده‌ها و حفاظ‌ها
  4. قابلیت تمیز شدن آسان، سریع و کم هزینه
  5. قابل ترکیب با سایر متریا‌‌ل‌های مورد استفاده در طراحی دکوراسیون مانند چوب و فلز
  6. دوام بالا
  7. مقاوم در برابر هوای مرطوب

معایب هندریل شیشه ای

در بعضی مواقع تمیز کردن هندریل‌های شیشه‌ای کار سختی است. تمیزکاری هندریل‌ها به عنوان حفاظ پنجره‌ یا نرده بالکن‌ ازجمله این موارد هستند. در چنین شرایطی می‌توانید از مواد نانو برای دیرتر کثیف شدن شیشه‌ها استفاده کنید. گاهی برای تعمیر بخشی از هندریل شکسته یا معیوب، ممکن است نیاز به تعویض بخش بزرگی از هندریل باشد و این کار هزینه و زمان تعمیر را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر موارد ذکر شده، قیمت بالای این هندریل‌ها از مهم‌ترین معایب این نوع از نرده‌‌ها به شمار می‌روند.

هندریل شیشه ای آلتین دکور

ویژگی‌های پروفیل هندریل شیشه ای

هندریل‌های شیشه‌ای علاوه‌بر شیشه‌ و بست‌ها، به پروفیل‌‌هایی برای نصب احتیاج دارند. در اصل این پروفیل‌ها همان پایه نگه دارنده برای نصب هندریل‌های شیشه‌ای هستند. جنس اغلب پروفیل‌ها در انواع هندریل‌ها  از آلومینیوم است. نحوه نصب این پروفیل‌ها نوع هندریل شیشه‌ای را تعیین می‌کند. برای مثال به هندریل‌های شیشه‌ای با پروفیل‌های نصب شده روی سطح کار یا به اصطلاح روکار را نوع اکسپوز می‌نامند. به هندریل‌هایی که پروفیل آن‌ها به‌صورت توکار نصب می‌شود نیز دفنی نام دارند. برای افزایش مقاومت پروفیل هندریل‌های شیشه‌ای از نوع دفنی، از جنس آلومینیوم و فولاد کربن سه درصد برای پروفیل‌ها استفاده می‌شود. جنس پروفیل روی قیمت تمام شده هندریل شیشه‌ای بسیار تاثیرگذار است.

برای نصب هندریل شیشه‌ای دفنی، یک پروفیل به شکل ناودانی در زمان ساخت ساختمان در کف کار قرار می‌گیرد و سپس کف‌سازی انجام می‌شود. با درنظر گرفتن برخی جزئیات می‌توان از این پروفیل‌ها برای جمع آوری آب موجود در سطح کار نیز استفاده کرد. این پروفیل ها که از آلومینیوم با آلیاژی بسیار مقاوم طراحی و ساخته می‌شوند، برای کنترل نیروهای وارد بر شیشه هندریل به‌کار می‌روند. نگه‌دارنده‌ها در هندریل‌های شیشه‌ای با توجه به شرایط پروژه و ضوابط تعیین شده توسط سازنده، در فواصلی بین 15 الی 30 سانتی متری نصب می شوند. نصب پروفیل فولادی در کف کار، اصلی‌ترین روش اجرای نرده‌های دفنی است. اما از نقش بست‌ها و مهارهای مورد استفاده در این سازه‌ها نیز نباید غافل شویم. از اینرو نصب این نوع نرده توسط متخصصین این کار بسیار توصیه می‌شود.

جنس پروفیل برای هندریل شیشه‌ای اکسپوز نیز از نوعی آلومینیوم خاص با استحکام بالا است. وظیفه اصلی این پروفیل‌ها نگه داشتن محکم شیشه‌ها در جای مناسب خود است. پروفیل‌ها در مدل اکسپوز روی سطح کار مانند سطح دیوار یا کف ساختمان نصب می‌شوند، از اینرو به‌منظور زیباسازی محیط در طرح‌ و رنگ متفاوتی وجود دارند.

نمونه نصب های شیشه ریلی

از پروژه های آلتین دکور

به زودی با شما تماس خواهیم گرفت

به مشاور نیاز دارید؟

فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم